کتابخانه عمومی شیخ عاملی شال

با کتاب خوب هم میشه پرواز کرد ................ مهمان ما باشید یک فنجان کتاب

کتابخانه عمومی شیخ عاملی شال

با کتاب خوب هم میشه پرواز کرد ................ مهمان ما باشید یک فنجان کتاب

کتابخانه عمومی شیخ عاملی شال

کتابخانه عمومی شال در سال 76 تاسیس شده و دارای بخش های متنوعی هست، شامل:
منابع کتابی در همه زمینه ها برای بزرگسالان- بخش های نوجوان، کودک، دیداری شنیداری، مرجع، کمک درسی، نشریات، استان شناسی، نوسوادان، تازه‌های کتاب و سالن‌های مطالعه

ساعات خدمات رسانی کتابخانه: 7:30 صبح تا 19 عصر

آدرس: بویین زهرا- شال- بلوار امام خمینی(ره)- روبروی مسجد جامع- کوچه شهید احمد سلیمانی
شماره تلفن: 2544 3441 028
ایمیل: shal.lib@chmail.ir
کانال ایتا: https://eitaa.com/shal_pl
اینستاگرام: ketabkhaneh_shahre_shaall

۱۴ مطلب در فروردين ۱۳۹۷ ثبت شده است


در آسمان یاد تو، دلها کبوترند
بی وقفه،هرتپش،به هوای تو می پرند


ای جاری ندیدنی،ای عطر سبز باغ
گل ها هم از تو خاطره هایی معطرند


ای بارش همیشگی، ای ابر بی زوال
از التفات توست اگر ابرها ترند


صبحی که سر بر آوری از مشرق ظهور
این ابرهای خشک،به دست تو پرپرند


شب را به یک اشاره ی خود تار و مار کن
ای آن که چشم های تو خورشیدگسترند



شاعر: حسین عبدی

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۹ فروردين ۹۷ ، ۰۸:۲۰
کتابدار ..

پاسخ منفی، در بسیاری مواقع موجب رنجش دیگران می شود؛ به همین دلیل، اغلب از آن منصرف می شویم. از سوی دیگر، گاهی برای دریافت حقوق خود، حقوق دیگران را نادیده می گیریم. اما ابراز وجود روشی است میانه تا بدون کم رویی یا پرخاشگری، حقوق خودمان را به گونه ای جامعه پسندانه دریافت، و در موقعیت های دشوار از حقوق خویش دفاع کنیم و به درخواست های نابجای دیگران پاسخ نه! بگوییم.




🌸  «روان شناسی ابراز وجود»

مولف : رامین تبرایی

📖 انتشارات موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) 

🔖 328 صفحه


📒این کتاب نتایج سلسله جلسات آموزشی و حاصل تجربه های بالینی نگارنده در جهت بهبود بخشیدن به روابط انسانی است که می کوشد راهکارهایی به دست دهد تا افراد بدون پایمال کردن حقوق دیگران به حقوق خود دست یابند.


saap.ir/pdf.book_room


۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۹ فروردين ۹۷ ، ۰۸:۰۰
کتابدار ..



وقتی دلی

مولف محمدحسن شهسواری

ناشر کتاب شهرستان ادب

381 صفحه

----------------------------------------


کتاب حاضر، زندگی جوانی را حکایت می کند که دل دختران مکه را برده بود‬.
«مردی که چهره او دیده نمی شد؛ با خشونت دخترکی را در میان گودالی کوچک و قبر مانند قرار داد و بی معطلی شروع به خاک ریختن بر روی دخترک کرد. دختر شروع به فریاد زدن کرد. خاک به سرعت دختر را پوشاند و مرد کم کم از کار دست کشید و هراسان نگاهی به گودال انداخت و آنجا را ترک کرد و سرانجام از نگاه پسرکی که بالای گودالی بود، ناگهان یک پای دختر از زیر خاک بیرون آمد که خلخالی بر پاداشت.»

"وقتی دلی " رمانی است تاریخی در مورد یکی از اصحاب خاتم پیامبران. فردی که از خانواده ای ثروتمند زاده شده و زیبارو است. پدر او «عمیر» و مادرش «خناس» از ثروتمند ترین افراد مکه اند و این شایعه همواره نقل مجالس کفار قریش بوده که مشتی فقرا و گدایان در اطراف محمد (ص) جمع شده اند، اما همانطور که بیان شد این جوان دو ویژگی داشت که از این لحاظ اسلام آوردنش کفار را عصبانی کرد: یکی این که خانواده اش پولدارترین خانواده مکه بودند. «عمیر»، پدرش بسیار فرد ثروتمندی بود و علاوه بر این همسرش «خناس»، مادر وی هم زن بسیار ثروتمندی بوده و اگر نگوییم این خانواده ثروتمندترین خانواده مکه هستند، لااقل یکی از ثروتمندترین خانواده های مکه اند. این جوان همان مصعب است. مصعب بن عمیر.

"وقتی دلی" مانند خیلی از رمان ها، با بیان یک رویداد و تکرار آن در ابتدای تمام فصول، به صورت پلی بک به عقب برگشته و به بازگویی وقایع می پردازد. در این رمان ابتدا خواننده خود را در سال شصت و یک هجری، زمانی که امام حسین علیه السلام به شهادت رسیده می بیند و صحنه توسط نویسنده به گونه ای متصور شده که پیرزنی در کنار قبری از قبور شهدای احد قرار دارد و شاهد نزدیک شدن کاروانی است. کاروان متشکل از افرادی است که راهی مدینه هستند و برای خواندن فاتحه به سوی قبور شهدای احد می روند.

شهسواری کوشیده با پیوند وقایع به هم قالب رمان را پی ریزی کند که در این امر موفق بوده است. مهمترین بخش این کتاب که شاید بتوان آن را هدف نویسنده برای نگارش این کتاب دانست ماجرای هجرت مسلمانان به یثرب است که با مشورتی که در بین مسلمان و با حضور پیامبر و امیرالمومنین صورت می گیرد تصمیم می گیرند که قبل از هجرت مسلمانان گروهی برای آماده کردن فضای و بررسی یثرب به این شهر سفر کنند که سرپرستی این گروه با پیشنهاد امیرالمومنین علیه السلام، به مصعب بن عمیر واگذار می شود. حضرت امیر علت این پیشنهاد را اینگونه فرموده اند: «مصعب فردی آگاه است. هم قرآن را بسیار خوب می داند و هم مومنی پاک است. وی از خانواده ای بزرگ و زیبارو بوده و جاذب دل مردمان است.»

جالب است بدانید که مصعب بن عمیر شخصت اصلی رمان وقتی دلی، ملقب به اولین قاری قرآن اسلام است چرا که قرآن را به زیبایی تلاوت می کرده. مصعب در جنگ احد با از دست دادن دو دست خود و مورد اثابت نیزه قرار گرفتن به شهادت می رسد و اولین شهیدی است که بدون کفن دفن می شود.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۷ فروردين ۹۷ ، ۱۵:۴۷
کتابدار ..

آن گاه، پرچم اسلام را به پرچمدارش « علی » سپرد و گفت:

این آخرین سپیده دم زندگی من است

خدایی جز خدای یگانه نیست، در راهش تلاش کن!


سال نهم هجرت

روایت واپسین روزهای حیات پیامبر اکرم صلوات اله علیه و آله (به روایت ویکتور هوگو)

مولف ویکتور هوگو

مترجم: ویدا رامین

ویراستار جواد محقق

ناشر کتاب : باغ آبی

47 صفحه


ویکتور ماری هوگو (1855 – 1802) بی تردید بزرگترین ادیب قرن نوزدهم فرانسه است. آثار بزرگ او در حوزة شعر، داستان و نمایشنامه چنان استوار و ماندگارند که نامش را برای همیشه در تاریخ ادبیات جهان جاودانه می کنند. در کشور ما ایران به دلیل شاهکار پرآوازة هوگو، یعنی کتاب بینوایان تقریباً هیچ کتاب خوان ایرانی نیست کهنام او را نشنیده باشد. امّا شاید کمتر کسی اطّلاع داشته باشد که این ادیب بزرگ، شعری در وصف پیامبر بزرگ اسلام حضرت محمد (ص) با عنوان «سال نهم هجرت» سروده باشد؛ و این شاید خلأیی بزرگ در شناخت ویکتور هوگو باشد.
واقعیت آن است که هوگو تاریخ و فرهنگ اسلام را بخوبی می شناخته است. ریزه کاری های او در سرایشِ شعرِسال نهم هجرت، حاکی از آن است که وی مطالعة دقیقی در باب زندگی پیامبر اکرم (ص) داشته است. فی المثل هنگامی که می سراید «هنوز در محاسن سیاهش بیست تار موی سفید نبود» بخوبی به روایاتی اشاره می کند که گفته اند پیامبر اکرم (ص) پیش از وفات 14 تار موی سپید در محاسن خود داشتند.
لحن ستایش آمیز و زاویة دید هوگو در بیان واپسین روزهای حیات پیامبر اکرم (ص) حاکی از احترام فراوانی است که او برای شخص پیامبر و رسالت الهی اش قائل بوده است.
نکته دیگر که برارزش و اهمیت سرودة حاضر می افزاید، آنکه هوگو مسیح (ع) را مقدمة آمدن پیامبر (ص) می داند آنجا که از زبان حضرت رسول (ص) می گوید: «مسیح مقدمة من بود، چون سپیده دمان که بشارت آفتاب را با خود دارد.»

-----------------
شاید کمتر کسی در ایران بداند که ویکتور هوگو شاعر نامی فرانسوی شعری را در ستایش و مدح پیامبر اسلام حضرت محمد صلوات الله علیه و آله سروده و در آن با اشاره به برخی خصایل نیکوی پیامبر اکرم به ذکر برخی از فرازهای سال های پایینی حیات رسول مکرم پرداخته و کتابش را با وصف چگونگی رحلت ایشان به پایان برده.
مطالبی که در شعر ویکتور هوگو در خصوص پیامبر ذکر شده حاکی از شدّت آگاهی او از زندگی و سیره ایشان و حتی تاریخ صدر اسلام دارد، عمق اطلاعات او تا به آنجاست که حتی به مسئله تعیین امیرالمؤمنین توسط رسول اکرم صلوات الله علیه و آله به عنوان جانشینش نیز اشاره کرده.
شنیدن مدح و ستایش و روایت شخصیت برجسته ای مانند ویکتور هوگو از پیامبر گرامی اسلام بی شک این کتاب را به اثری جذاب و خواندنی تبدیل کرده، اثری که در ترجمه آن نیز دقت فراوان صورت گرفته!

برگرفته از مقدمه کتاب

-------------------------

«... غذایش اندک بود و گاه از گرسنگی سنگ بر شکم می بست
گوسفندانش را خود می دوشید
چون مردمان فرودست بر زمین می نشست
و لباس هایش را وصله می زد...»


پاتوق کتاب فردا


۱ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۷ فروردين ۹۷ ، ۱۵:۳۹
کتابدار ..


ابر شد بانی گل های سپید

باد شد مانی گل های سپید

صبح خیزان شب آینه اند

چشم بارانی گل های سپید

آسمانی است پر از قوس قزح

شبنم افشانی گل های سپید

وه چه اندازه قشنگ است و عفیف

شرم حیرانی گل های سپید

دیر شد ای گل شب بو! برویم

تا به مهمانی گل های سپید

گل من! در تب نادیدن توست

ساقه لرزانی گل های سپید

مرو ای کولی آلاله، تو را

به پریشانی گل های سپید

کشف در شعر شقایق گردید

رمز عرفانی گل های سپید


عید سعید مبعث

آغاز راه رستگاری و طلوع تابنده مهر هدایت و عدالت

مبارک باد


شعر از احمد عزیزی(روستای فطرت)

saap.ir/baghemalakut







۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۵ فروردين ۹۷ ، ۰۷:۴۱
کتابدار ..

هارون به پسرش مأمون نگاه کرد و از چشمانش سوالِ نپرسیده او را فهمید و گفت: «به خدا اگر تو هم برای خلافت با من مقابله کنی گردنت را می زنم یادت باشد سلطنت عقیم و نازاست.»
هارون بعد از مدتی در مدینه تصمیم گرفت برگردد بغداد. کیسه ای به یکی از مأمورینش داد که داخل آن 200 دینار بود. گفت آن را بدهد به امام کاظم و بگوید فعلاً بیشتر از این نبود و عذرخواهی کند. مأمون که بین آن همه احترام و این مبلغ که نمی توانست ارتباط برقرار کند، گفت: «پدر جان، به پسران مهاجر و انصار و بنی هاشم و حتی کسانی که نمی شناختی هزار هزار می دادی. به موسی پسر جعفر با آن همه احترامی که گذاشتی فقط 200 دینار؟!
هارون عصبانی شد و گفت: «ساکت باش بی مادر! اگر من پول زیاد به او بدهم معلوم نیست که فردا با صد هزار شمشیر زن از شیعیانش در برابر من نایستد فقر و نداری این مرد و خاندانش برای سلامت من و تو بهتر است.»



ماه در محاق

تالیف مهدی قزلی

انتشارات امیرکبیر

104 صفحه

کتاب ماه در محاق تألیف مهدی قزلی با نگاه به زندگی و سیره­ ی فردی، اجتماعی و سیاسی حضرت امام موسی کاظم (ع) به نگارش در آمده است.

مولف در این اثر با استفاده از منابع تاریخی در پی معرفی شخصیت الهی این امام همام است. به همین جهت با استفاده از حکایت ها و داستان هایی که از حضرت به جا مانده بود، در پی معرفی پیشوای هفتم شیعیان می باشد. با توجه به شرایطی که امام کاظم (ع) در آن دوره زندگی می کردند و بیشترین فشارهای خلفای عباسی بر ایشان بود، حضرت با استفاده از اصل الهی تقیه این شرایط را تا حدودی سپری کردند، کتاب حاضر به تمامی این زوایا و معرفی آن ها پرداخته است.

راسخون

کتابستان

معرفی چند کتاب دیگر در ادامه

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۳ فروردين ۹۷ ، ۰۸:۵۹
کتابدار ..



آسمان

زین آستان

ابوابِ خود مفتوح کرد...


یا باب الحوائج



sapp.ir/baghemalakut


۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۳ فروردين ۹۷ ، ۰۸:۲۹
کتابدار ..

                 مستی نه از پیاله نه ازخُـم شروع شـد 

از جاده سـه ‌شنبه شب قم شروع شد
آییـنـه خیره شـد بـه مـن و مـن به آینــه
آنقدر «خیره» شد که تبسم شروع شد
خورشیـد ذره‌بیـن به تماشای مـن گرفت
آنـگـاه آتـش ازدل هیــزم شــروع شــد
وقتی نسیم آه من از شیشه‌ها گذشت
بـی‌تـابــی مـزارع گـنـدم شــروع شــد
مـوج عـذاب یـاشـب گــرداب ؟ هیـچ‌ یـک 
دریـا دلـش گرفـت و تلاطم شروع شــد
از فال دست خـود چه بـگویـم کـه مـاجـرا 
از ربــنـــای رکــعــت دوم شــروع شــد
در سجـده توبـه کـردم و پایـان گـرفت کـار 
تـا گفتم السلام علیکم ... شروع شد

 فاضل نظری

 
۱ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۱ فروردين ۹۷ ، ۰۸:۱۳
کتابدار ..

دومین کنگره شعر کتاب دفاع مقدس

                         روایتی شاعرانه از حضور بانوان در دفاع مقدس





هیچ محدودیتی در قالب و تعداد آثار ارسالی نیست.

مهلت ارسال آثار: 1 اردیبهشت 97

از طریق: razegolestan@iranpl.ir    /    @razegolestan


اطلاعات بیشتر در: نهاد کتابخانه های عمومی کشور


۱ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۸ فروردين ۹۷ ، ۱۶:۱۱
کتابدار ..



آفتاب در حجاب
به قلم سید محمدی شجاعی
نشر کتاب نیستان
240 صفحه


آفتاب در حجاب روایتی است از زندگی حضرت زینب. از کودکی تا عاشورا تا اسارت و تا وفات. اثری که ماندگاریاش از حال پیداست. رمانی که به پشتوانه تحقیقات دقیق و عالمانه تاریخی و روایی،‌ به همه زوایای پنهان و آشکار زندگی و رفتار و درونیات حضرت زینب پرداخته است. شجاعی زبان روایتش را توی مخاطب انتخاب کرده، راوی دانای کلی است نامحدود که در تمام روایت حضرت زینب را مخاطب قرار داده و روایتش را پیش میبرد. فرمی که در ادبیات داستانی ایران نمونه‌اش کمتر دیده شده. داستان از کابوس حضرت زینب در کودکی آغاز میشود: چشم‌های اشک‌آلودت را به پیامبر دوختی، لب برچیدی و گفتی:«خواب دیدم، خواب پریشان دیدم. دیدم که طوفان به پا شده است، طوفانی که دنیا را تیره و تار کرده است. طوفانی که مرا و همه چیز را به این سو و آن سو پرت میکند، طوفانی که چشم به بنیان هستی دارد. ناگهان در آن وانفسا چشم من به درختی کهنسال افتاد و دلم به سویش پرکشید…» داستان از این کابوس که گواه رحلت پیامبر است و شهادت مادر و پدر و… آغاز میشود و در انتهای کتاب باز به همین خواب پریشان میرسیم: «تعبیر شد خواب کودکیهای من پیامبر! و من اکنون با یک دنیا مصیبت و غربت تنها مانده‌ام…»

سید‌مهدی شجاعی در کتاب «آفتاب در حجاب»، زندگی و وقایع متفاوت خانوداگی و اجتماعی زندگی حضرت زینب سلام‌الله علیها را همراه با نقش و حضور او در واقعه کربلا در قالب داستان و با زبانی شاعرانه و توصیفی بیان کرده است. 

«آفتاب در حجاب» از ماندگارترین آثار ادبیات مذهبی است، واگویه ای تاریخی که تاریخ صرف نیست، عاشورایی است از نگاه حضرت زینب (س)، کربلایی است برای حضرت زینب (س)، پیوند حماسه و عاطفه و ادب و عشق. بی شک هیچ کسی نتوانسته و نخواهد توانست منشور کربلا را با وجوه بی نهایت آن، به تمام و کمال در قالب هنر به تصویر بکشد. با این همه، «آفتاب در حجاب» گامی است کوچک در به تماشا نشستن غم های کربلا از نگاه قلة صبر و استقامت، حضرت زینب (س). در این زمانه که حماسه کربلا به انواع تحریف ها آلوده شده است ، این اثر می تواند با روایتی ناب از این واقعه، دریچه جدیدی به روی عاشقان اباعبدالله (ع) و خواهر گرامی اش حضرت زینب کبری (س) بگشاید.


۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۴ فروردين ۹۷ ، ۰۸:۴۶
کتابدار ..