کتابخانه عمومی شیخ عاملی شال

با کتاب خوب هم میشه پرواز کرد ................ مهمان ما باشید یک فنجان کتاب

کتابخانه عمومی شیخ عاملی شال

با کتاب خوب هم میشه پرواز کرد ................ مهمان ما باشید یک فنجان کتاب

کتابخانه عمومی شیخ عاملی شال

کتابخانه عمومی شال در سال 76 تاسیس شده و دارای بخش های متنوعی هست، شامل:
منابع کتابی در همه زمینه ها برای بزرگسالان- بخش های نوجوان، کودک، دیداری شنیداری، مرجع، کمک درسی، نشریات، استان شناسی، نوسوادان، تازه‌های کتاب و سالن‌های مطالعه

ساعات خدمات رسانی کتابخانه: 7:30 صبح تا 19 عصر

آدرس: بویین زهرا- شال- بلوار امام خمینی(ره)- روبروی مسجد جامع- کوچه شهید احمد سلیمانی
شماره تلفن: 2544 3441 028
ایمیل: shal.lib@chmail.ir
کانال ایتا: https://eitaa.com/shal_pl
اینستاگرام: ketabkhaneh_shahre_shaall

۹ مطلب در آبان ۱۳۹۷ ثبت شده است

گوش کن هفت آسمان در شور و حالی دیگرند

عرشیان و فرشیان نام محمد می برند

 

 

 

میلاد پیام آور مهرورزی و اسوه نیکوی اخلاق و سبط صادقش و آغاز هفته وحدت گرامی باد

 

 

 

 

 

۰ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰ ۲۹ آبان ۹۷ ، ۰۹:۳۹
کتابدار ..

چشمان سروروم می‌خندد و دریایی از محبت به پای بانویم می‌ریزد که بانویم او را به

نخستین نوای عاشقانه مهمان می‌کند:خانه‌ام خانه توست و من کنیزت یا روحی!

بانویم می‌گوید و رخساره اش چون سیبِ سرخی می‌شود و سر به زیر می‌افکند.

سرورم لحظه ای کوتاه خدیجه را می‌نگرد به نخستین نگاه عاشقانه. آن‌گاه با لبخندی گرم

که در پس حیایی دلخواه پنهانش می‌دارد و از هزار تهنیت خوش‌تر است می‌گوید: و رزقی!

خدیجه شیرین تر از پیش: و نفسی!

محمد امین دست بر قلبش می‌گذارد و خیره در چشمان زیبای بانو، به مهربانی تمام: و ساکن قلبی...!

 

به بهانه سالروز ازدواج نورانی پیامبر رحمت و بانوی پاکدامن اسلام و مادر مومنین خدیجه کبری(سلام الله علیها)

رمان «یوما» نوشته مریم راهی اثری است که برای هر مخاطب ادبیات دینی و با هر نوع سلیقه‌‌ای، حرف‌هایی جدی و تازه برای روایت دارد. بستر اصلی این رمان بیان فرازهایی از زندگی حضرت خدیجه کبری (س) است. نویسنده موقعیت زمانی روایت خود را از ساعت­های منتهی به ولادت حضرت فاطمه زهرا (س) شروع کرده و با توصیف تؤامان موقعیت منزل، ذهنیت حضرت خدیجه و مردمان شهر که نمایندگانی از آنها به بهانه‌هایی به منزل پیامبر (ص) رفت آمد دارند، داستانی را تعریف می‌کند که بیشتر از جذابیت‌های قصه­پردازانه، از منظر روایت لذت­بخش است.

نویسنده به دلیل نیت خود برای جلب بخش وسیعی از مخاطبان، با وجود انتخاب یک زاویه دید غالب، به صورت متناوب نقطه نگاه پرداخت روایت را تغییر می­دهد. در واقع چندین روایت موازی را با چند زاویه دید به ظاهر متفاوت با یکدیگر در دل داستان نشانده است. از یک سو او راوی سکنات و وجنات خدیجه کبری در آستانه میلاد حضرت زهراست. نویسنده در این نقش به زیبایی هر چه تمامتر تصویری مینیاتوری و بسیار تأثیرگذار از شیفتگی بانوی بزرگ اسلام به پیامبر اکرم را تصویر کرده است. خلق صحنه‌هایی چون عطرآمیز شدن بدن کودکانی که پیامبر آنان را نوازش کرده و یا دیالوگ‌هایی که نمایانگر گفتگوی رسول اکرم (ص) با خدیجه است از درخشان‌ترین و ماندگارترین بخش‌های این رمان از این منظر است.

از سوی دیگر این داستان تصویری رئالیستی از مکه و مدینه در دوران حیات پیامبر اکرم (ص) به تصویر می‌کشد و به طور غیر مستقیم به ارزش‌‌گذاری‌های اجتماعی اعراب جاهلیت اشاره می‌‌کند؛ به روشنی و البته به دور از هرگونه بیرون­زدگی از اسلوب داستان.

جدای از این، موفقیت مهم نویسنده در ترسیم سیمای کفار در زمان پیامبر اکرم است. نویسنده برای این منظور با بهره‌گیری هوشمندانه و بسیار هنرمندانه از ادبیات و واژه‌ها، جان باورها و اعتقادات اعراب در دوران بعثت را در قالب دیالوگ‌هایی که نشان از توان اعراب آن دوران در بهره‌مندی از کلمات و واژگان نیز هست به تصویر می‌کشد. این هنرمندی در لفاظی‌های شخصیت‌هایی مانند ام­جمیل به بهترین شکل ممکن خود را به تصویر کشیده و جذابیت متن را دوچندان می‌کند. از این نقطه نگاه شاید بتوان استراتژی نویسنده برای ترسیم چهره قهرمان داستانش از زبان چهره‌های منفی را یکی از موفقیت‌های مهم این رمان دانست.

نام این رمان برگرفته از عبارتی است عربی که کنیز حضرت خدیجه به وی اطلاق می‌کند. این نام توسط نویسنده چنان هوشمندانه در بخش‌‌هایی از متن قرار گرفته است که مخاطب پس از به پایان رساندن کتاب، به ناخودآگاه به معنای آن پی برده و علت اطلاق آن به چنین بانویی را درک می‌کند.

از این زوایا رمان «یوما» را باید یکی از موفق‌ترین و خواندنی‌ترین آثار داستانی دینی در روزگار خود بدانیم که با شیوه نگاه و نگارشی بدیع و جذاب، چهره رحمانی تازه‌ای از پیامبر رحمت و همسر وی به تصویر می‌کشد.

یوما   

مریم راهی

انتشارات نیستان

212 صفحه

 

 saap.ir/@ketab_khani

نیستان

 

۰ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰ ۲۷ آبان ۹۷ ، ۱۴:۰۱
کتابدار ..

به لطف ایزد منان، عضو فرهیخته، شاعر و کتابخوان کتابخانه شال جناب آقای حسین محمدرضایی به عنوان منتخب کتابخوان کشوری برگزیده شده و در آیین بزرگداشت هفته کتاب که در کتابخانه عمومی امام خمینی (ره) قزوین و به همت اداره کل نهاد کتابخانه های عمومی استان قزوین برگزار شد، مورد تقدیر قرار گرفتند.

 

 

 

تبریک و تهنیت به آقای محمدرضایی و با آرزوی توفیقات روزافزون برای ایشان

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۶ آبان ۹۷ ، ۱۴:۰۸
کتابدار ..

 

عضویت رایگان در همه کتابخانه های عمومی به مناسبت هفته کتاب

(30 آبان تا اول آذر )

 

 

 

 

 

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۳ آبان ۹۷ ، ۱۱:۲۶
کتابدار ..

دریا بار دیگر ما را به این ساحل رسانده است و ما موجی از امواج آن هستیم.

دریا ما را از خود راند تا سخنش را تکرار کنیم، اما چگونه می‌توانیم چنین کاری انجام دهیم؛

جز زمانی که نغمه های قلبمان را روی این صخره ها و ماسه ها بریزیم؟

(صفحات 5 - 6)

 

 

"جبران خلیل جبران" ـ نویسنده و شاعر معاصر لبنان ـ در اثر مشهورش "پیامبر" معتقد است که همه انسان‌ها دارای سرشتی پاک و ستوده‌اند و آلایش‌های دنیوی، آن‌ها را از اصلشان دور می‌سازد و اگر اراده کنند می‌توانند به درجات رفیعی نایل شوند. او در "باغ پیامبر" نیز از زبان مصطفی ـ آن برگزیده دوست داشتنی ـ که در واقع، زبان گویای وی در پیامبر نیز هست سخن می‌گوید و پس از این که در "پیامبر" به انسان‌ها چگونه عشق ورزیدن را می‌آموزد، در "باغ پیامبر" از عشق انسان به طبیعت، هنر و چگونه زیستن سخن می‌گوید.

در "باغ پیامبر"، مصطفی پس از مدت‌ها دوری، بار دیگر به وطن خویش بازمی‌گردد تا مردم سرزمینش را از اسرار درونی و آموخته‌هایش در این مدت آگاه سازد. جبران که در کتاب "پیامبر"، تحت تاثیر افکار نیچه قرار دارد، در این اثرش یعنی "باغ پیامبر"، فلسفه‌گرایی را رها کرده و در مقام حکیمی ژرف‌اندیش به مردم سرزمینش هنر چگونه زیستن را می‌آموزد. اثر حاضر ترجمه دو کتاب از جبران خلیل جبران تحت این عناوین است. "The garden of the prophet" و "The earth gods"."

 

باغ پیامبر و خدایان زمین

جبران‌خلیل جبران

ترجمه سیمین پناهی‌فرد
انتشارات سپهر ادب , نیک فرجام

80 صفحه

 

ویستا

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۵ آبان ۹۷ ، ۱۰:۲۴
کتابدار ..

 

 

این کتاب جلد دوم تبار انحراف است و لازمه ی خواندن این کتاب خواندن جلد اول آن است. این کتاب در ادامه یهود شناسی جلد اول بازکاوی حوادث پس از رحلت پیامبر اکرم (ص) و نقش یهود در حاکمیت خلفا بعد از شهادت حضرت رسول می پردازد و نقش یهود در تحریف اسلام را نمایان می سازد. در ادامه نویسنده به ماجرای مشکوک ترور خلفای سه گاهنه می پردازد و سپس به چالش های حضرت علی در حکومتش و نقش یهود در انتقال قدرت ها می پردازد.این کتاب نیز با استنادات محکم تاریخی به اثبات موضوعات می پردازد و اطلاعات خوبی در اختیار خوانند قرار می دهد.

 

 

در این مجموعه برخی از رخدادهای حوادث پس از رحلت پیامبر اکرم (ص) بررسی شده است. موضوعات کتاب عبارت‌اند از: برنامه‌های دشمنان برای نفوذ در سازمان حکومتی پیامبر (ص)، رفتارها و گفتارهای پیامبر در معرفی جانشین و خنثی‌سازی عملیات دشمنان، نگاهی به نفاق و منافقان، تلاش در راستای کسب قدرت، تلاش‌های دشمن برای نابودی اسلام پس از پیامبر؛ ایستایی سازمان ایمان، برنامه‌های سیاسی علی (ع) پس از رحلت نبی اکرم (ص)، نگاهی به جنگ‌های عصر خلفا، بازخوانی چرایی و چگونگی ترور خلفای سه‌گانه، شورای خلافت، عصر عثمان، حکومت بنی‌امیه، و چالش‌های خلافت امیرمومنان علی (ع).

 

مهار انحراف: بازکاوی حوادث پس از رحلت پیامبر اکرم (ص)

حسین الهی

علی یزدانی

حسن کاظم زاده

نشر ابتکار دانش

296 صفحه

 


ویستا
پیرو

۱ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۵ آبان ۹۷ ، ۰۹:۵۶
کتابدار ..

 

بهترین جمله از بهترین کتابی که تا به حال خوانده اید، چیست؟

آیا تا به حال شده جمله ای از یک کتاب نظرتان را جلب کرده و همیشه در ذهن تان باشد؟

خب در صورت تمایل، جمله مورد علاقه خود را به همراه عنوان کتاب در هر قالبی که دوست دارید برای کتابخانه شال ارسال کنید.

به 3 مورد از بهترین جمله ها هدایای نفیسی اهدا می گردد.

 

آدرس ایمیل کتابخانه: shal.lib@chmail.ir

کانال سروش کتابخانه: sapp.ir/shalbook

شماره تماس و آدرس کتابخانه: 2544 3441 028   ( شال- بلوار امام خمینی(ره) روبروی مسجد جامع)

 

مهلت ارسال تا شنبه 19 آبان

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۲ آبان ۹۷ ، ۱۵:۵۱
کتابدار ..

بخشی از سرآغاز کتاب:

حادثه کربلا برای همیشه بی‌همتاست و نظیری ندارد، همان‌طور که امام حسن (ع) خطاب به امام حسین (ع) فرمود: «لَا یوْمَ کَیوْمِکَ یا أَبَاعَبْدِ اللَّهِ»

این جمله صرفاً «سوگ و مرثیه» نیست؛ بلکه یک «گزاره راه‌بردی» است!

«لَا یومَ کَیومِکَ یا َابَاعَبدِ اللَّه»، یا حسین! هیچ روزی مثل روز عاشورای تو نیست. اگر برای ماجرای بدر و احد و حنین گفته می‌شود: یوم بدر، یوم احد، یوم حنین، اما برای روز عاشورای تو باید گفت: «لَا یوْمَ کَیوْمِکَ یا أَبَا عَبْدِ اللَّهِ» و به تعبیر زیبای استاد سنگری این سطر را باید ادامه داد و شرح کرد: لَا اَصحَابَ کَاَصحَابِکَ، لَا لَیلَ کَلَیلِکَ...، لَا دَمَ کَدَمِکَ...، لَا دَمعَ...، تو چیز دیگری! اصل غم تو با همه غم‌های عالم فرق می‌کند. معادلات عاشورایی تو در عالم نظیر نداشته است. اصحاب عاشورایت نیز بی‌بدیل‌اند...

هیچ تاریخی نیست که این‌گونه به انسان، احساس زندگی و تازگی دهد! تاریخ با کهنگی و غبار فراموشی هم‌زاد است، اما شگفتا کربلا و روضه‌هایش رونق و شکوه و جلال و جلایی دارد دیدنی و وصف‌ناشدنی! کافی است یک شب مهمان روضه‌هایش شده باشی و زلف تو را به آستانش گره زده باشد... آنگاه بی‌هیچ دلیلی احساس می‌کنی روضه‌ها نه سخن دیروز و یا حتی امروز که سخن فرداهاست!

چهره‌هایی در کنار امام عاشورا قد کشیده‌اند که تاریخ به بلندای قامت آن‌ها ندیده و نخواهد دید. هیچ پیامبر و امامی هم چنین وصف را در حق یاران خویش نفرمود که امام عاشورا در تأییدشان فرمود: «مانند شما ندیدم!»

از به هم آمیختن این دو مفهوم چه خلق خواهد شد؟ «روضه» و «اصحاب»؛ «مَرَجَ الْبَحْرَینِ یلْتَقِیانِ» و چه ترکیب شهرآشوب و پرخروشی است ترکیب «روضه اصحاب»!

 

«روضه اصحاب چیست؟» نوشته سید علی‌اصغر علوی (-۱۳۶۶) با مقدمۀ دکتر علی رضائیان و دکتر محمدرضا سنگری از انتشارات سدید، کتابی است که به تعریف «روضه»، فلسفه و انواع آن و جایگاه‌های سیاسی، اجتماعی و معنوی آن با تاکید بر روضه اصحاب کربلا پرداخته‌است.

با خرید این کتاب میتوانید در مسابقه کتابخوانی سراسری روضه اصحاب شرکت کنید، برای کسب اطلاعات بیشتر به آدرس goo.gl/x1C15T مراجعه کنید.

 

طاقچه

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۳ آبان ۹۷ ، ۰۷:۵۲
کتابدار ..

کتاب‌های

«محمد صلی الله علیه و آله و سلم مثل گُل بود»،

«هیچ‌کس جرئتش را ندارد»،

«دعبل و زلفا»

 « پی‌تی‌کو... پی‌تی‌کو... و دو داستان دیگر»

به عنوان آثار ارائه شده در طرح کتاب‌خوان آبان ماه، معرفی شده اند.

 

 

معرفی کامل کتاب ها در ادامه

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۱ آبان ۹۷ ، ۰۷:۴۸
کتابدار ..