کتابخانه عمومی شیخ عاملی شال

با کتاب خوب هم میشه پرواز کرد ................ مهمان ما باشید یک فنجان کتاب

کتابخانه عمومی شیخ عاملی شال

با کتاب خوب هم میشه پرواز کرد ................ مهمان ما باشید یک فنجان کتاب

کتابخانه عمومی شیخ عاملی شال

کتابخانه عمومی شال در سال 76 تاسیس شده و دارای بخش های متنوعی هست، شامل:
منابع کتابی در همه زمینه ها برای بزرگسالان- بخش های نوجوان، کودک، دیداری شنیداری، مرجع، کمک درسی، نشریات، استان شناسی، نوسوادان، تازه‌های کتاب و سالن‌های مطالعه

ساعات خدمات رسانی کتابخانه: 7:30 صبح تا 19 عصر

آدرس: بویین زهرا- شال- بلوار امام خمینی(ره)- روبروی مسجد جامع- کوچه شهید احمد سلیمانی
شماره تلفن: 2544 3441 028
ایمیل: shal.lib@chmail.ir
کانال ایتا: https://eitaa.com/shal_pl
اینستاگرام: ketabkhaneh_shahre_shaall

سیده بطحا

پنجشنبه, ۲۶ ارديبهشت ۱۳۹۸، ۱۱:۲۹ ق.ظ

"سلام بر اولین بانویی که به پیامبر (ص) ایمان آورد"

 

معرفی6 کتاب در مورد ام المومنین حضرت خدیجه کبری (سلام الله علیها)

 

 

 

معرفی کامل کتاب ها در ادامه

 

محبوبة المصطفی(( سیری کوتاه در زندگانی ام المومنین حضرت خدیجه کبری سلام الله علیها))

 

تالیف حسین تهرانی

انتشارات طوبای محبت

کتاب حاضر، حاوی شرح زندگی ام‌المؤمنین حضرت خدیجه کبری(س) است. ابتدا در خصوص ولادت حضرت خدیجه(س)، خاندان شریف ایشان، پدر، مادر و جد ایشان صحبت شده است. سپس ازدواج پیامبر با حضرت خدیجه(س) و سن ایشان هنگام ازدواج با پیامبر بررسی شده است. در ادامه ناقلان ازدواج‌های دروغین حضرت خدیجه(س) معرفی شده و روایات ایشان به نقد گذاشته شده است. علاقه پیامبر به حضرت خدیجه(س)، علاقه حضرت خدیجه(س) به پیامبر، حسن رفتار ایشان، نقش اقتصادی حضرت در پیشرفت اسلام و ... از جمله دیگر مباحث مطرح شده در این اثر است. در نهایت به مظلومیت حضرت، تخریب مزار ایشان، کرامات حضرت خدیجه(س) و ... پرداخته شده است.

 

«خصائص ام المومنین خدیجة کبری علیهاسلام»

تالیف حسین تهرانی

684 صفحه

شامل 160 ویژگی از خصوصیات همسر وفادار پیامبر اکرم صلی الله علیه و اله و دارای یک پیشگفتار و 160 فصل است.

مؤلف در فصل های این کتاب می کوشد بر آیات قرآن و روایات معتبر تکیه کند. و با بهره وری از آیات و روایات معتبر در منابع شیعه و سنی اشاره به ویژگی‌هایی از خصوصیات خدیجه کبری ــ علیهاالسلام ــ نموده و در حد توان، فضائل آن حضرت را بازگو نموده است. از ویژگیهای مهم این کتاب، پرداختن به برخی جعلیات تاریخی درباره خدیجه علیهاسلام و ذکر بی محتوایی و عدم سندیت تاریخی برخی انتساب ها و برشمردن صفات عالی آن حضرت است.

در کتاب «خصائص ام المومنین خدیجه الکبری»، به بررسی شخصیت آن بانوی با فضیلت پرداخته شده است که ویژگی های وی همانند ایمان و اعتقاد راسخ، نجابت و پاکدامنی، حق جویی و حق پذیری، ایثار و فداکاری، حسن رفتار با همسر، راستی و درستی، و مقاومت و صبوری از او شخصیت ممتازی ساخته است که وی را به عنوان یکی از بهترین الگوهای کمال و جمال انسانی برای همه ی مسلمانان به ویژه بانوان حق طلب مطرح می سازد، ویژگی های والایی که سبب شرافت مقام و کسب امتیازات منحصر به فردی برای آن بانو گردید، همچون: (اصطفا و برگزیدی از سوی خدا)، (برخورداری از سلام خداوند و جبرئیل علیه السلام)، (مباهات خداوند بر فرشتگان کریمش به وجود او)، ( افتخار مادری بر نسل پاک پیامبر صلی الله علیه و آله)، (محسوب شدن از جمله اصحاب اعراف)، (قرار گرفتن در زمره مقربین بهشتی) و ....

همچنین کتاب «حامیة الرسول» شامل 53 ویژگی پیرامون فضائل و مناقب حضرت خدیجه علیها سلام می باشد.این کتاب در 305 صفحه، ضمن اشاره به 53 ویژگی بر حسب سن شریف و مبارک حضرت خدیجة کبری علیها السلام،‌ به ذکر فضائل و شخصیت آن حضرت پرداخته است.

مولف این سه کتاب، استاد حسین تهرانی می باشد که سعی نموده سه کتاب در سه سطح برای عموم جامعه تالیف نماید و انتشارات طوبای محبت در قم موفق به انتشار آن در سال 1395 گردیده است که امید آن می رود (به خصوص در ایام وفات آن بانوی مکرمه یعنی در دهم ماه رمضان) این کتب مورد استفاده علاقمندان معارف دینی و اسلامی قرار گیرد.

 

یوما

مریم راهی

انتشارات نیستان

212 صفحه

یوما رمانی است دربارهٔ برهه‌ای از زندگی حضرت خدیجه(سلام‌الله‌علیها)، از زمانی که همسر حضرت رسول(صلی‌الله‌علیه‌وآله) شدند تا زمان وفات.

 

این رمان اثری است که برای مخاطبان ادبیات دینی و برای انواع مختلف سلایق، حرف‌هایی جدی و تازه دارد. بستر اصلی این رمان بیان فرازهایی از زندگی حضرت خدیجهٔ کبری(سلام‌الله‌علیها) است. نویسنده موقعیت زمانی روایت خود را از ساعت­‌های منتهی به ولادت حضرت فاطمهٔ زهرا(سلام‌الله‌علیها) شروع کرده است و با توصیف تؤامان موقعیت منزل، ذهنیت حضرت خدیجه و مردمان شهر را که نمایندگانی از آن‌ها به‌بهانه‌هایی به منزل پیامبر رفت‌وآمد دارند، داستانی تعریف می‌کند که بیشتر از جذابیت‌های قصه­‌پردازانه، از منظر روایت لذت‌­بخش است.

نویسنده به‌دلیل نیت خود برای جلب بخش وسیعی از مخاطبان، با وجود انتخاب یک زاویه‌دید غالب، به‌صورت متناوب نقطهٔ نگاه پرداخت روایت را تغییر می‌­دهد. در واقع چندین روایت موازی را با چند زاویه‌دید به‌ظاهر متفاوت با یکدیگر در دل داستان نشانده است. او راوی سکنات و وجنات خدیجهٔ کبری در آستانهٔ میلاد حضرت زهراست. نویسنده در این نقش، به‌زیبایی هرچه تمام‌تر، تصویری مینیاتوری و بسیار تأثیرگذار از شیفتگی بانوی بزرگ اسلام به پیامبر اکرم را تصویر کرده است. خلق صحنه‌هایی چون عطرآمیزشدن بدن کودکانی که پیامبر آنان را نوازش کرده و دیالوگ‌هایی که نمایانگر گفت‌وگوی رسول اکرم با خدیجه است، از درخشان‌ترین و ماندگارترین بخش‌های این رمان، از این منظر است.

از سوی دیگر، این داستان تصویری رئالیستی از مکه و مدینه در دوران حیات پیامبر اکرم به‌تصویر می‌کشد و به‌طور غیرمستقیم، به ارزش‌‌گذاری‌های اجتماعی اعراب جاهلیت اشاره می‌‌کند؛ به‌روشنی و البته به‌دور از هرگونه بیرون‌زدگی از اسلوب داستان.

نام این رمان برگرفته از عبارتی است عربی که کنیز حضرت خدیجه به وی اطلاق می‌کند. این نام را نویسنده چنان هوشمندانه در بخش‌‌هایی از متن قرار داده است که مخاطب پس از به‌پایان‌رساندن کتاب، به‌ناخودآگاه به معنای آن پی می‌برد و دلیل اطلاق آن به چنین بانویی را درک می‌کند.

مجموعه 10 جلدی «قصه‌هایی از حضرت محمد(ص)»

به روایت محمدرضا سرشار

با تصویرگری حسام‌الدین طباطبایی

برای کودکان گروه سنی «ج»


در این مجموعه، 10 مقطع از زندگی پیامبر اسلام (ص) از تولد تا دعوت همگان به اسلام بیان شده است. از جمله ویژگی‌های مجموعه «قصه‌هایی از حضرت محمد(ص)» می‌توان به نثر روان و ساده آن اشاره کرد به گونه‌ای که  به راحتی می‌توان آن را برای خردسالان و کودکان به صورت داستان بیان کرد. همچنین با توجه به اینکه برخی کودکان ممکن است در هنگام خواندن کتاب مفهوم برخی کلمات متن را متوجه نشوند، در پاورقی برخی صفحات توضیحاتی درباره کلماتی که ممکن است برایشان سوال برانگیز باشد ارائه شده است.
 
«تولد»، «زندگی در صحرا»، «یک سال با مادر»، «با پدربزرگ»، «سفر به شام»، «ازدواج با خدیجه»، «محمد امین»،‌ «پیامبری»، «دعوت خویشان» و «دعوت همگان به اسلام» عناوین کتاب‌های این مجموعه 10 جلدی را تشکیل می‌دهند.

 

جلوه هایی از فروغ آسمان حجاز

تالیف علی کرمی فریدنی

این کتاب به دنبال نگاهی گذرا و تازه به چهره حضرت خدیجه(س) است. آن بانو یکی از زنان برتر عالم هستی بوده و کسی است که قبل از ازدواج با پیامبر(ص) نیز در قبیله قریش به داشتن صفات عالی و برجسته معروف بوده است.

 فصل اول این کتاب پیرامون معرفی القاب مختلف آن حضرت با توجه به رویدادهای تاریخی و علت این نامگذاری ها است. یکی از افتخارات ایشان عنوان «اُمّ المومنین» است، زیرا در روزگار غربت اسلام و پیامبر(ص) ایشان مانند مادری فداکار برای نجات پیامبر (ص) و همراهانش می کوشید.

داستان روزهای قبل و بعد از ازدواج آن دو بزرگوار و برخی از نویدهای ادیان موسی(ع) و عیسی(ع) به این وصلت فرخنده موضوع فصل دوم کتاب حاضر است. همراهی، هم فکری، یاری رسانی و غم زدایی حضرت خدیجه در طول سه دهه زندگی پر فراز و نشیبش در کنار پیامبر(ص) و مسلمان شدن ایشان باعث شده است که ایشان به یکی از درخشان ترین چهره های عالم هستی را تبدیل شوند.

حضرت خدیجه مادر زهرای اطهر(س) و اولین بیعت کننده با رسول خدا(ص) است. این ویژگی ها به همراه قریب بیست ویژگی دیگر، همگی جز خصوصیاتی است که نویسنده این کتاب در مورد آن ها مطالبی را بیان داشته است.

آخرین شعله های زندگی، مبحث پایانی این کتاب است که به روزهای آخر زندگی آن حضرت می پردازد . کسی که با وفاتش ضربه شدیدی به پیامبر(ص) و زهرا(س)، علی مرتضی(ع) و اسلام وارد شد.


 

منابع:

مذهب بوک(فروشگاه کتاب و محصولات فرهنگی)

حلقه وصل(پایگاه خبری تحلیلی جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی)

ویراستاران

پایگاه اطلاع رسانی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی

ایبنا (خبرگزاری کتاب ایران)

کتابخانه عمومی شال

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۸/۰۲/۲۶
کتابدار ..

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی